fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Wok med Mango och Ris

Publicerad 2015-01-09 15:15:00 i Matrecept,

Wok kan man ju göra på sååå många olika sätt. En klar favorit för mej är följande recept som jag serverar med ris. Funkar säkert kanon med veganska nudlar också. 
 
Ingredienser:
En näve Cashewnötter eller jordnötter (jag föredrar cashew)
1/1 till 1 Fänkål
Ett par stänger selleri
En paprika (jag föredrar röd eller gul)
en ök (röd eller gul)
2-3 klyftor Vitlök
En liten burk vattenkastanjer
1/2 burk bambuskott
ca 3 salladslökar
En rejäl näve groddar (dom lite kraftigare)
En bit broccoli och eller blomkål
1 Chili
1 näve färsk basilika
Soja (valfritt)
Salt
Peppar
1-5 matskedar Mango Chutney (egengjord eller köpt i butik)
Jordnötsolja eller sesamolja (funkar även med rapsolja eller liknande)
 
(självklart kan du skippa de grönsaker och istället använda andra som du har hemma eller föredrar som tex morötter, vitkål, osv.)
 
Gör såhär:
Börja med att skölja riset väl och tillaga enligt förpackningen. 
 
Häll lite olja i en stekpanna eller wok-panna och pressa i vitlöken, och fräs upp lite. Ha sedan i en rejäl matsked Mango Chutney, eller mer om du gör mycket men bättre att börja med lite och sedan öka på tycker  jag. Ha i en näve cashewnötter, chili och lite vatten och låt detta puttra ett tag. 
 
Skär upp grönsakerna lite slarvigt som du gillar. Jag tänker ganska tunna bitar med stor stekyta. De grönsaker som tar längre tid att tillaga skär jag tunnare än de som snabbt blir tillagade.
 
I med alla grönsakerna och woka dom så dom är genomvarma men lite krispiga. Ha i lite mer vatten och mango chutney om det behövs. Det ska vara lite såsigt. Salta och peppra efter smak.
 
Servera med ris.
 
 

Kommentarer

Postat av: Emilie

Publicerad 2015-01-12 14:38:38

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter myTaste.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.mytaste.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.mytaste.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
myTaste.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela