fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Nötfärslimpa! ;)

Publicerad 2014-11-10 15:16:00 i Allmänt, Matrecept,

Idag ville jag testa att göra något i stil med köttfärslimpa, fast helt vegan då såklart!

Såhär gjorde jag:

2 kaffekoppar valnötter i blöt
1 näve färsk basilika
Grillkrydda

När valnötterna legat i blöt i några timmar så skölj av dom och lägg dom i mixern med basilikan och grillkrydda. Mixa tills det är små, små bitar.

Riv potatis, 2-3 kaffekoppar
Riv morötter, drygt 2 kaffekoppar
3 klyftor pressad vitlök
1 hackad chili (eller mer om man vill såklart)
En näve strimlade soltorkade tomater
2 hackade gula lökar.

Häll i stekpannan med lite vatten och stek upp lite. Ta sedan:

Ungefär en halv kopp krossade tomater
Nästan en hel kopp oatly imat
Soya
Salt
Peppar

Stek upp ordentligt och ha i valnötsblandningen. Rör ihop.

När det är klart häller du upp i en plåtform, om du vill ha den sådär så du stjälper ur den på ett fat får du såklart smörja formen och istället för ströbröd kan du mixa valnötter, salt och peppar.  Ställ sen i ugnen på 175-200 grader.

Sen kokade jag potatis och gjorde löksås till.

Löksåsen gjorde jag genom att hacka 2 gula lökar som jag "stekte" med lite olja i kastrullen sen på med salt, peppar och oatly imat. Häll i lite soya och låt sen puttra lite.

Jag tog ut min "nötfärslimpa" och strödde på lita jeezly ost och sen in igen för att smälta osten.

Servera med sallad!

Gott!!!!!

Osäkert hur många det räcker till men gissar på minst 4 pers!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela