fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Raw food Äppelpaj!

Publicerad 2014-06-01 15:43:49 i Efterrätter, Raw Food,



Tyvärr glömde jag att fotografera innan vi började äta... Haha! 

Superenkel och god äppelpaj med massor av härlig energi!

6-8 äpplen.
Saften från en citron.
Lite agave eller eko rinnande honung funkar även med lönnsirap.
Kanel efter smak

Botten:
1 1/2 kopp valnötter
Ca 8 dadlar
En rejäl matsked med RAW Hampaproteinpulver
En halv tesked vaniljpulver (äkta vanilj)
Lite vatten om det behövs för konsistensen.

Jag gjorde botten först. Slängde allt i matberedaren och mixade ihop till chokladbollskonsistens. Jag hade i liiite vatten. Jag trycker ut botten i en mindre pajform och sen in i frysen.

Sen skalade jag äpplena och tog ut kärnhusen. Ner med äpplena i matberedaren på "rivjärnet", hällde på citronsaften, agave eller honung så det är liiite sött, (gott när det är syrligt tycker jag), kanel och så röra om.

Ut med formen ur frysen, på med äpple och sen är det klart!

VANILJSÅSEN!

Det finns många sätt att göra vaniljsås. Jag ville egentligen göra med kokosgrädde idag men hade ingen sådan så jag körde på följande:

1 kopp cashewnötter
1 stooor tesked äkta vaniljpulver
Agave eller rinnande eko honung till önskad sötma.
Mandelmjölk till önskad tjocklek och mängd. Cashewnötterna gör såsen fyllig och tjock. 

Jag häller i allt i mixern och har i lite mjölk åt gången för att den ska bli superslät och fluffig. Smakar av och har i mer agave/honung eller bara mandelmjölk. Mixar länge så den inte är grynig, häller upp i tillbringare och låter stå där ett tag.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela