fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Dotterns potatissallad!

Publicerad 2014-07-28 16:26:53 i Allmänt, Matrecept,

Min mamma gör så otroligt god potatissallad och jag har saknat den i alla dessa år. Den innehåller både gräddfil och majonäs så jag har inte ätit utan bara saknat. Jag bestämde mej för att hitta något som smakade liiite lika och har äntligen efter många olika varianter hittat ett en som funkar super! Både varm och kall är den god! :)

Ingredienser:
1 kg potatis
3/4 dl senap (orginal)
1/4 dl äppelcider vinäger
1 dl vatten
1/2 dl olivolja (man kan skära ner på oljan och byta ut med vatten om man vill)
1 matsked honung eller valfri sött. (Agave kanske? Annars socker?)
3 klyftor pressad vitlök
1 tesked havssalt
Peppar efter smak
1 röd lök eller 2 om du vill ha med mycket lök som min man. :)

Gör såhär:
Skär potatisen i mindre "kuber" och koka.

Medans potatisen kokar blandar du ihop allt annat förutom den röda löken i en kopp eller nåt.

Hacka den röda löken.

När potatisen är klar häller du över dressingen och blandar ordentligt och blandar i den röda löken. 

Klart!

(Smakar lika gott när den svalnat och stått i kylskåpet över natten)

Servera med Anammas "kött"bullar kanske?

Ps, en gång slängde jag i lite av vitlöksåsen som jag hade gjort tidigare. En ganska tjock en. Det blev också lite krämigare då. Sök på vitlökssås om du vill testa)

Ps. Man kan ju pimpa med mer saker men här är i alla fall grunden! Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela