fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Riktigt matig soppa med Linser & Grönsaker

Publicerad 2014-01-16 20:19:00 i Matrecept, Soppa,

Var så förbaskat hungrig när jag kom hem så tanken på att knapra i mej en kall morot och ett skaddrigt saladsblad fick mej nästan att vilja dö...
 
Såååå, inte fullt lika "detox" som jag hade tänkt kanske, men otroligt nyttigt.
 
Recept! 
(Räcker lätt till 2-3 personer men jag var hungrig så jag gick till överdrift...)
 
2 stjälkselleri stavar
4 potatisar
1 dl gröna linser
1 stor morot
1 gul lök
En halv sån där låda med krossade tomater
Chili
1 ganska liten matsked honung
Färsk basilika
Salt & Peppar
 
Jag skar upp alla grönsaker i slantar, täckte med vatten, hade i linserna, skar upp löken i lagomt tjocka klyftor och kokade upp tills grönsakerna och linserna nästan var klara. Då hällde jag i de krossade tomaterna och basilkan och kokade allt tills grönsakerna och linserna var perfekta. Hade i lite havssalt & peppar, lät allt svalna liiite och hade sen i honungen, rörde om och serverade.
 
Nu är jag mätt för första gången idag! :)
(och lite snällare)
 
(Jag är medveten om att honung inte räknas som vegan, men jag har inte hittat något bättre sätt... Buljong vägrar jag att använda då det innehåller så mycket skit, även de flesta i hälsokost innehåller SOCKER!, men jag köper i alla fall bara svensk honung, helst MÖRKÖ HONUNG som också är den absolut godaste)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela