fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Bovetegröt!

Publicerad 2014-01-20 12:03:00 i Efterrätter, Frukt, Matrecept, Raw Food,

Det här receptet är en klar favorit för mej. Jag kan äta det varje dag i perioder på sommaren eller om jag har en fullspäckad dag framför mej och jag inte vet om jag kommer hinna äta. Kroppen får en riktig kick av det här!

Bovete är inte en typ av mjöl, faktiskt så är bovete släkt med rabarber! Innehåller mineraler och aminosyror bland annat och är väldigt nyttigt.

BOVETE GRÖT (gott som lunch eller mellanmål eller dessert)

2 dl bovete (hel)
En skvätt Agave
ca 250-300 gram valfri frukt eller bär (typ frysta hallon eller mango)
1-2 bananer
1/2 tesked vanilj (äkta)
1-2 matskedar krossade linfrön
Valfritt: Lite citronsaft 

Skölj boveten i hett vatten först och låt sedan boveten ligga i blöt i en timme eller kanske över natten. (inte i hett vatten då)

Efteråt sköljer du av boveten noga och häller och och resten av ingredienserna i en mixer och mixar. Smaka av och tillsätt mer agave eller citron eller vad du nu känner.

Servera med skivad banan!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela