fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Spagetti å "kött"färsås!

Publicerad 2014-05-16 17:56:00 i Matrecept, Vegan Fail,

Ibland kan det vara nice att bjuda köttätare på något dom är vana med men som ändå är helt vegan. Denna gick hem hos mamsen som sa att det var den godaste varianten av spagetti å köttfärsås hon någonsin ätit. Score! :D
 
Såhär görs den: (räckte gott och väl till 3 personer)
 
1 gul lök
1-3 klyftor vitlök
1 chili (eller valfri mängd)
Valfri mängd harkovääärer (långa gröna bönor)
Röd pesto (mängd efter smak, jag tog 2 matskedar)
Buljong från hälsokost om du vill (bra ifall du inte har röd pesto. man kan även ha i lite småhackade soltorkade tomater ifall man inte har peston)
En låda eller burk krossade tomater
ca 1 kopp oatly matgrädde
En näve hackad färsk Basilika
En halv näve färsk hackad Oregano
Anamma sojafärs (de andra jag sett är inte vegan)
En näve torkade trattkantareller
En skvätt soya 
Salt
Peppar
En klick honung eller lite agave
 
Majsspagetti (brukar finnas på glutenfria hyllan, det finns en som bara innehåller majs och vatten istället för den med 1.000.000 tillsatser.)
 
Som fösta steg lägger jag svampen i blöt.
Sen sätter jag på vattnet till spagettin så den kokar samtidigt som jag gör "kött"färssåsen.
Hacka sen löken och chilin och stek upp med pressad vitlök. Salta och peppra lite.
När löken är stekt, ha i lite annama sojafärs och stek upp. Jag antar att jag har i kanske 1-2 koppar köttfärs max. Jag brukar använda ganska lite eftersom jag inte är så förtjust i just den.
Ha i krossade tomater och oatly matgrädde och sen en skvätt mushroom soya. Tillräckligt med soya för att färgen ska bli rätt. Sen har jag i alla grönsaker, hackade svampen och kryddor.
När allt är klart har jag i lite honung eller agave. Personligen föredrar jag honung men det är ju inte 100% vegan direkt. Men jag kör på honung från Mörkö. :)
 
Jag vet att mina recept inte är så exakta alla gånger men den ska vara lite rinnig tycker jag då pastan blir godare då. Man kan såklart ha i mer grönsaker också. Broccoli är gott och även paprika.
 
Lycka till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela