fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Röd Pesto

Publicerad 2014-01-17 18:36:00 i Matrecept,

Här ska ni få ett recept som jag rekommenderar att ni sparar någonstans där ni lätt kommer åt det. Jag använder det här i jättemånga av mina recept och… som med alla mina recept kan man såklart ändra om så det passar ens egna smak. Här är varianten som JAG älskar:

RÖD PESTO

1 burk ekologiska soltorkade tomater (välj verkligen ren & ekologisk då smakskillnaden är stor)
1 chili
2 vitlöksklyftor pressade
En liten näve pinjenötter (en vanlig påse från Willys eller ICA räcker till 2-3 satser)
En matsked agave/honung
En näve Färsk Basilika Jag tror jag får ungefär 3-4 satser av en kruka med basilika.
Olivolja som ersätter den borthällda solrosoljan.
Salt & Peppar (ren havssalt såklart)

VALFRITT: jag har hört att det kan vara gott med Bjäst också, men har inte testat det själv, men det ska jag absolut göra.

HUR?

Häll av oljan från de soltorkade tomaterna. Det brukar vara solrosolja och personligen tycker jag det är MYCKET godare med olivolja. Ner med tomaterna och allt annat i en matberedare och mixa ihop noga.

Det ska inte finnas hela nötter när mixen är klar. Salt och peppar efter smak såklart. Jag gillar stark chili och ibland har jag mer än en chili. 

Häll upp i en burk och förvara i kylskåpet. Använd till sallader, pasta, potatis, i din “kött”färsås, tomatsoppa, osv, osv, osv.

TIPS: Som god salladsdressing kan man ta en matsked röd pesto och sedan fylla på med olivolja och röra om. Alltid uppskattat hittills i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela