fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Vegan Nutella

Publicerad 2014-05-29 19:39:55 i Efterrätter, Raw Food,

Den här Nutellan är väl kanske inte "smalmat", men om man nu känner ett kraftigt begär efter något sött och gott så är det ju ett bättre alternativ att göra den så nyttigt det går utan att kompromissa med smaken, eller hur?
 
Nu är det ju så att jag går mycket på känsla, men jag tror jag kan skriva ihop "receptet" tillräckligt bra för att ni ska kunna få ihop något gott.
 
1 kopp hasselnötter
1-2 matskedar kakao (jag gillar att använda RAW kakao och brukar provsmaka och ha i mer choklad tills jag är nöjd.)
1 tesked äkta vaniljpulver. (det ska vara brunt!)
En liten nypa salt
 
Nu till de ingredienser där jag aldrig fattar hur mycket jag har i:
Mandelmjölk eller Hasselnötsmjölk (man kan göra själv eller köpa i en vanlig matbutik)
Lönnsirap
 
Man KAN göra en RAW variant utan att rosta hasselnötterna men jag har faktiskt aldrig provat det. Jag köper antingen hasselnötter och rostar själv ELLER redan rostade hasselnötter. Det går MYCKET snabbare att köpa skalade rostade hasselnötter eftersom om man rostar själv ska man försöka få bort så mycket av skalet som möjligt. Att rosta hasselnötter innebär att man lägger dom på en plåt, kör på ugnen på ca 150 grader och håller stenkoll så man inte bränner nötterna! Sen låter man dom kyla ner lite och sen gnuggar man flera nötter tillsammans mellan handflatorna för att få bort så mycket av skalet det bara går. Skalen smakar lite strävt. Så, köp skalade och färdigrostade hasselnötter om du inte vill stå och skala!
 
Jag mixar ihop nötterna, kakaon och vaniljpulvret och sen har jag i en skvätt mjölk. Bara lite till att börja med. Sen har jag i en rejäl skvätt lönnsirap. När mixern kan mixa allt så låter jag mixern köra tills det är en JÄMN smet utan klumpar. Man måste smaka av och även kleta ner allt i mixern med jämna mellanrum eftersom man inte vill ha den för lös. Och man mixar ganska LÄNGE för att smeten ska bli så len som möjligt. Ha i mer lönnsirap tills du är nöjd med sötman och "mjölken" tills mixern kan köra.
 
Numera kör jag ALLTID dubbel dos på allt för Nutellan går åt FORT...
 
Superbra att ge i present om man lägger upp Nutellan i en fin burk och knyter i liten rosett och gör en liten lapp med ingredienserna uppskrivna.
 
Lycka till! :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela