fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Halleluja! Saltlakritssås till glass

Publicerad 2014-06-15 17:04:37 i Efterrätter, Raw Food,



Jag är så excited över hur gott det blev med en saltlakritssås till raw-vaniljglassen!!!

Jag borde vänta med att lägga upp receptet men då glömmer jag säkert bort hur jag gjorde det så jag slänger upp det ändå och när jag har "perfected" receptet så lägger jag upp det på nytt.

Såhär gjorde jag:

Saltlakritssås till glass, osv.

4 färska dadlar (ganska stora)
1 näve cashewnötter
Ca 2-4 teskedar raw lakritspulver
Ca två rejäla nypor havssalt
Ca 1/2 kopp vatten
1 tesked kokosolja (raw)

Jag började med att slänga i dadlarna, nötterna, kokosoljan och en skvätt vatten. Kanske en 1/4 kopp. Mixade så det blev en slät, tjock smet.

Sen hade jag i halva dosen lakritspulver och halva dosen salt. Mixade, smakade, hade i mer lakrits, mer salt, vatten till önskad konsistens. Så höll jag på tills jag var nöjd med smaken. Kanske blev det lite mer lakrits och salt än det jag skriver, men detta är vad jag minns.

Tanken slog mej senare att om man även har i peppar så kan det bli lite "Turkisk Peppar" av det hela, men har inte testat ännu.

Jag hällde på lite sås på en kula av glassen och tog en tripp bland stjärnorna! Haha! Love it!

Ska även testa lite andra baser som chiafrön och mandelmjölk. Kan också funka.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela