fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Tomatsoppa

Publicerad 2014-01-19 11:30:00 i Matrecept, Soppa,

Vaknade hungrig och bestämde mej för att göra en het tomatsoppa. I vanliga fall äter jag aldrig annat än frukt innan klockan 12, men är man hungrig och har slut på frukt så "tager man vad man haver"... Dessutom går det jättefort att göra.
 
Det finns olika varianter på den här tomatsoppan. Vissa gillar en gräddig, mild variant, andra föredrar en renare och hetare. Jag gillar rent och starkt! Såhär gjorde jag: (räcker till 2 personer)
 
Ett paket krossade tomater. Brukar vara mellan 400-500 gram. Ta den utan tillsatser för det finns!
En eller fler chilifrukter (hackad)
En klyfta pressad vitlök
En liten näve färsk basilika
Fint skivad purjolök (så mycket man vill ha, jag har en näve full ungefär)
En liten matsked röd pesto
En liten matsked honung
Salt & peppar
 
Blanda ihop allt i en kastrull, tillsätt nästan lika mycket vatten som krossade tomater och koka upp. (Om man vill ha en slät soppa så rekommenderar jag att du sen häller allt utom purjolöken i en mixer.) Sen när du kokar upp i kastrullen igen så lägger du i purjolöken och låter allt puttra ett tag.
 
Sist av allt har du i honungen och rör om ordentligt.
 
VALFRITT: om du gillar krämigare och mildare soppa så har du i ca en dl oatly matgrädde och låter det koka upp igen.
 
Smakar också gott om du byter ut purjolöken mot haricot verdes (eller vad det nu heter). Såna där långa gröna bönor alltså.
 
Man kan skippa vitlöken om man vill. Även Pesto'n går att skippa. Ifall ni inte har det hemma. Men receptet ovan är klart godast tycker jag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela