fuskveganen.blogg.se

Mina raw food, vegan och fuskvegan recept. Lite tips och råd kommer här och där också. :)

Raw Food Hallon Creamcake

Publicerad 2014-01-19 15:35:31 i Allmänt, Efterrätter, Raw Food,

Recept på raw food hallon creamcake

Detta är en av mina favoriter när det kommer till desserter. Det är supernyttigt och framför allt så är det jättegott!!!

Kan vara lite kladdigt de första gångerna men när man får in snitsen är det enkelt och går snabbt.

Inspirationen kommer från en underbar människa som heter Suzy. Det är inte hennes recept men när jag åt hennes version så föddes mitt intresse för raw food. 

Verktyg:

En lagom stor kopp som jag alltid använder vid bakning. Bilden visar ett decilitermått brevid så man får en idé om storleken.

En matberedare.

En form som kanten kan tas av på.

Förberedelser:

Lägg 3 koppar Cashewnötter i blöt.
Lägg 1 1/2 Mandlar i blöt.
Tina upp ca 600-800 gram hallon. (Eller använd färska hallon)


Ska ligga i blöt ca 5 timmar, eller över natten/dagen. Innan användning ska nötterna sköljas väl.

Botten:

1 1/2 kopp mandlar
1-2 matskedar kakao
Lite mer än 1/2 kopp färska dadlar (brukar vara ca 8 stycken)
En nypa salt
Eventuellt en halv tesked äkta vanilj

Lägg mandlarna i matberedaren och mixa dom tills dom är ganska fint fördelade. (den stora skålen) ha sen i resten av ingredienserna och mixa ordentligt. EVENTUELLT behövs liiiiite vatten för att få det till rätt konsistens.

Tryck ut smeten jämt i formen eller muffinformar. Släng sen in formen i frysen medans du gör fyllningen.

Fyllningen:

3 koppar Cashewnötter
En tesked äkta vanilj
Saften från en citron
600-800 gram Hallon (rumstemperatur)
3/4 kopp Kokosolja som du gjort rinnande genom vattenbad (kallpressad)
2/3 Agave

Börja med att mixa cashewnötterna i den mindre behållaren tills dom är som mjöl. Hemligheten med en god creamcake är att man mixar & mixar & mixar. När du har en cashewmjöl (så mycket det går i alla fall) lägger du till allt utom kokosoljan.Mixa, mixa, mixa. När du har en ganska slät konsistens smakar du av. Du kan göra det syrligare genom att ha i mer citron eller sötare genom att ha i mer agave. Det beror ju på smak. När du är nöjd så har du i den rinnande kokosoljan och mixa ännu mer. Det är vanligt att smeten blir lite varm. Det är också vanligt att man måste trixa lite och skrapa ner smeten från kanterna lite då och då för att den ska blandas väl. Jag brukar lägga över smeten i den stora behållaren och sen ha i kokosoljan och så mixa massor igen.

När du har en riktigt len och välsmakande smet tar du fram formen igen och häller över fyllningen. Se till att det blir jämt och fint och ställ sen in i frysen på plant underlag.


Vänta några timmar för att allt ska stelna och sen kan du ta ut formen och låta allt tina upp någorlunda.

Ta en kniv och skär försiktigt längs kanten på formen för att lossa den så du kan ta av kanten på formen. Nu kan du dekorera med tex färska hallon eller jordgubbar och skära upp i bitar och servera!

Jag förvarar resten av creamcake'n i frysen (om det blir något över) eftersom den smakar riktigt gott när den är fryst också.

Eftersom min står i frysen nu så visar jag en creamcake jag gjorde tidigare och som jag dekorerade med jordgubbar. :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Blev vegetarian när jag var 12 år och har de senaste åren blivit mer och mer intresserad av Raw Food och är numera en fuskande Vegan!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela